יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

פרווה וחסר פשרות

לפעמים, אין מה לעשות, זה חייב להיות פרווה.




או שיש איזה קרוב משפחה שומר-מסורת מבאס, או שאתה בעצמך שומר מסורת מבאס, או שמישהו אלרגי לחלב, או שמישהו אלרגי לתנאי המחיה של הפרות. לפעמים אין ברירה.
הבעיה מתחילה לרוב כשיש בסביבה גם אי-אלו אלרגים למרגרינה.

לכאן נכנסת שאיפת חיי (טוב, לפחות אחת מהן): למצוא/לארגן מתכונים שלא יכילו מוצרי חלב, ולא יהיו נסיון זול לחקות את אחיהם החלביים.
תוסיפו לזה את אהבתי הבלתי מתפשרת לשוקולד ולחסכון בזמן, ותקבלו את שני המתכונים הבאים.

שניהם למעשה עוגות בחושות, שניהם עסיסיים (זה עם חלב הקוקוס קצת יותר), שוקולדיים ונפלאים, נטולי מרגרינה ונטולי אפולוגטיקה על היותם פרווה.


עוגת שוקולד של רונית
את המתכון קיבלתי, כפי שתוכלו לנחש - מרונית. חמותי-in-law ואשת חיל. זאת עוגה שמכינים כשפתאום קולטים שאין קינוח לשבת וזמן הדלקת נרות עוד חצי שעה. מערבבים הכל ומכניסים לתנור (אני נתתי כאן סדר פעולות שהופך את העוגה למעט יותר משובחת, אבל המתכון המקורי קרא פשוט לערבב את כל החומרים, ככה סתם. גם ככה אפשר).
כאן משתמשים בשמנת מתוקה פרווה, גם היא לא להיט-בריאותי-נטול-שומן-צמחי-מוקשה, אבל פחות גרוע לכל הדעות.
העוגה הזאת קצת יותר "עוגתית" מהבאה. אם תכינו אותה בגרסת השוקולית היא מושלמת לילדים (או לבעלים עם חוש טעם מפותח ברמה של ילד), אם תכינו גם עם אבקת קקאו היא תצא קצת יותר אנינה. בכל מקרה, אם לא אופים אותה יותר מדי היא נפלאה ונעימה בפה.




2 כוסות קמח תופח (או 2 כוסות קמח + כפית אבקת אפיה + חצי כפית סודה לשתיה)
כוס סוכר
כוס ורבע שוקולית (כך במקור - אני אוהבת להחליף חצי באבקת קקאו, יוצא יותר ערב לחיכי)
3 ביצים
כוס שמן
כוס נס-קפה רותח
כפית תמצית וניל
כ-3/4 מיכל שמנת מתוקה

בוחשים את הסוכר, השוקולית/קקאו, הביצים, השמן, תמצית הוניל והשמנת המתוקה בקערה. מוסיפים את הקמח (ואת נספחיו המתפיחים), מערבבים מעט רק עד שמתקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את הנס-קפה (יודעי דבר ימליצו לעשות זאת בהדרגה, אני אמליץ לחוס על זמנכם היקר ולערבב הכל ביחד במרץ, אף אחד לא ירגיש בהבדל) ומערבבים עד שמתקבלת תערובת אחידה, קצת דלילה.
מוזגים לתבנית עוגה סטנדרטית, או 2 אינגליש קייקס, או קאפקייקס - כמה שיוצא, ואופים על 180 מעלות.
עוגה אחת גדולה תשמח לכחצי שעה (או, כידוע, עד שקיסם יוצא יבש עם פירורים ממרכזה), אינגליש קייקס אולי 25 דקות, וקאפקייקס כרבע שעה. תסמכו על האינטואיציות שלכם.



ועכשיו לקטע הכי נחמד:
ממיסים חבילת שוקולד מריר עם שארית השמנת המתוקה (במיקרו , באן-מאי, בתלפטיה, לא אכפת לי איך), לערבב, ולצקת על העוגה כשמוציאים מהתנור והיא עודנה חמה.

עוגת שוקולד עם חלב קוקוס
זאתי, נימוחה זאתי. עשירה, רכה, רטובה.
הגעתי אליה בכלל כשרציתי להכין טארט שוקולד פרווה (יצא נפלא ומדהים, חוץ מהקלתית, שמשום מה התפתתי להכין על בסיס שמן ממתכון שמצאתי במוסף הקינוחים של ירחון נשים מסוים שאינני נמנית על קוראיו, ר"ל). חוץ מזה שהמתכון אומץ במהרה והוכן לכבוד שלושה שבתות רצופות, כך גם גיליתי את הבלוג המצולם-יפה-להחריד הזה.
אתם יכולים להכין את גרסת המקור, שהיא למעשה חלבית בעוונן של 6 כפות חמאה. לעניות דעתי, 6 כפות יכולות בהחלט להיות שמן במקום חמאה, וכאמור, 3 שבתות ברציפות, כבר אמרתי את זה קודם. חוץ מהשינוי הקטן הזה - הגֶן הרומני של בעלי חילחל אלי ואני מכינה כמות וחצי מהעיסה (שמניבה 3 אינגליש קייקס) בשביל לנצל יותר טוב את שארית חלב הקוקוס (שנמכר במחוזותינו בפחיות של 400 מ"ל). בימים כתיקונים אין לי הרבה שימוש בכוס חלב קוקוס מיותרת (ואל תגידו לי "מה עם הרצועות עוף בקארי וחלב קוקוס ב-5 דקות?", אתם מסתכלים על האדם הלא נכון), והעוגה הזאת קופאת מצויין.
אז אני נותנת לכם את המתכון מוכפל ב-1.5. רוצים כוס חלב קוקוס ספייר בשביל העוף שלכם? תכינו מהמקור (בהצלחה עם חישובי האונקיות) או תפחיתו שליש.

85 גרם שוקולד מריר
כוס ורבע אבקת קקאו
כוס ורבע מים רותחים
9 כפות שמן (מתנצלת שלא ליכלכתי בשבילכם כוס בשביל לבדוק כמה זה יוצא)
2 כוסות סוכר לבן
3 ביצים גדולות
כוס וחצי חלב קוקוס
כוס ו-3/4 קמח לבן (הכנתי עם חצי כמות של קמח 70% מלא, אף אחד לא עלה עלי)
כפית וחצי סודה לשתיה
3/4 כפית אבקת אפיה
3/4 כפית מלח

ממיסים את השוקולד המריר עם המים הרותחים ואבקת הקקאו ומערבבים עד שמתקבלת תערובת חלקה. מצננים מעט. אני ממליצה לעשות את זה בסיר שלא יהיה קטן מדי, בשביל שאפשר יהיה להוסיף לכאן ישר את שאר הרכיבים הרטובים ולחסוך לכלוך של עוד כלי.
מוסיפים לסיר את השמן, הסוכר, הביצים וחלב הקוקוס (ואם לא המסתם בסיר גדול מספיק, מערבבים את כולם בקערה נפרדת שאח"כ תשב לכם בכיור יומיים עד שיהיה לכם כוח לשטוף אותה, בינתיים הילדה הקטנה שלכם תעלה על כסא ותשפריץ את המים העכורים שיושבים בה לכל עבר).
בקערה נפרדת מערבבים את הקמח, הסודה, אבקת האפיה והמלח.
מוסיפים את הקמח וחבריו ומערבבים רק עד שמתקבלת תערובת אחידה.
יוצקים ל-3 תבניות אינגליש קייקס (או וריאציה אחרת של תבניות, אני סומכת על האינטיליגנציה שלכם) ואופים כ-25 דקות.





את חלב הקוקוס שנשאר (כן, כן! גם פה מנצלים שאריות עד הסוף) ממיסים עם חבילת שוקולד מריר (או חבילה וחצי, תלוי כמה מושחתים אתם מרגישים), מוסיפים כ-3 כפות ליקר שוקולד (מהנמוכים באחוזי האלכוהול שבהם), מערבבים ויוצקים על העוגות.





בשני המתכונים, אם ילדים מעורבים בעסק הזה (או, כאמור, בעלים ש...), אפשר לפזר סוכריות צבעוניות מעל. אם מעורבות פרינססות, אפשר גם פרפרים.




תגובה 1: